2009. április 18.

Húsvéti kelt tészták: Csavart cukroska és sós fészek


Húsvétra - a kelt kalács mellett - szerettem volna olyan kelt édes és sós tésztát sütni, amilyet még eddig nem készítettem. Tavaly kifliket sütöttem, idén más formákkal próbálkoztam. A sós fészek tésztáját az egyik kifli tésztájából készítettem. Érdekes, hogy ugyanabból a tésztából készült fészeknek kicsit más lett az íze, mint amikor kiflit sütök belőle. A csavart cukroska ötletéhez keresgéltem kelt tészta recepteket, de végül is egy saját változat lett a befutó, amit elkészítettem.
Csavart cukroska

Hozzávalók: 30 dkg rétesliszt, 30 dkg finomliszt, 5 dkg élesztő, 3 dl tej, 5 dkg olvasztott margarin, 1 dl olaj, 10 dkg cukor, 1 csomag vaníliás cukor, csipet só, 1 tojás + 1 tojás a kenéshez, kristálycukor és jégcukor a szóráshoz.

Elkészítés: A lisztet egy tálba szitáljuk és mikrohullámú sütőben meglangyosítjuk, hozzáadjuk a langyos tejben elkavart élesztőt, tojást, sót, cukrokat, olajat, olvasztott margarint és jól összedolgozzuk, dagasztjuk a tésztát amíg szép sima nem lesz. Ezt követően letakarjuk és kb. 1 órát kelesztjük.
Amikor a tésztánk megkelt, átgyúrjuk, 2 cipóra osztjuk, majd a cipókat 12-12 részre vágjuk. A tésztadarabokat kb. 20 cm nagyságúra sodorjuk, félbe hajtjuk és összecsavarjuk (fonjuk) és sütőpapírral bélelt tepsire fektetjük, megkenjük a felvert tojással, megszórjuk a kétféle cukorral. Hagyjuk még kb. 10 percet kelni, majd 180 fokra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük. (Ebből a tésztamennyiségből - a fent leírtak szerint- 24 db nagyobb csavart cukroska lett, amit 2 tepsiben lehetett kisütni. Én úgy találtam, hogy ez a mennyiség nem lesz elég - mivel több helyre is vittem belőle - ezért még egy adagot készítettem. Jól tettem, mert nagy sikere volt mindenhol, ahol ezzel kedveskedtem.)

Sós fészek
Hozzávalók: 40 dkg rétesliszt, 20 dkg finomliszt, 3 dl tej, 1,5 evőkanál cukor, 1 csapott evőkanál só, 1 tojás+ 1 tojás a kenéshez, 1 nagy evőkanál zsír, 5 dkg élesztő, durva só a szóráshoz.

Elkészítés: A lisztet tálba szitáljuk, mikrohullámú sütőben meglangyosítjuk, hozzáadjuk a langyos tejben elkevert élesztőt, a tojást, zsírt, cukrot, sót. Jól összekeverjük a hozzávalókat, dagasztjuk amíg szép sima nem lesz a tésztánk. Ezt követően letakarjuk és kb. 1 órát kelesztjük.
A kelesztést követően átgyúrjuk a tésztát, 4 kis cipóra osztjuk, a cipókat pedig 10-10 darabra vágjuk. A tésztadarabkákat kb. 15 cm nagyságúra sodorjuk, és (a képen látható) formájú fészkeket készítünk belőle. Sütőpapírral bélelt tepsire fektetjük, megkenjük a felvert tojással, megszórjuk durva sóval, kelesztjük kb. még 10 percig és 180 fokra előmelegített sütőben szép pirosra sütjük.
A sós fészkeket használhatjuk - a húsvéti terítéknél - a hímes tojások tartójaként is.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails