2011. március 8.

Burgonyás kenyér

Amióta kovásszal (jobban mondva gyors kovásszal ) készítem a kenyereket, azóta kezdtem el érteni, hogy milyen kenyerekről meséltek a szüleim, milyenek lehettek azok a kenyerek, amelyeket a nagymamáim sütöttek. (Valójában ők is élesztős tésztát - amelyet az előző sütésből tettek félre - és kevés élesztőt használtak a kelesztéshez (a kovászhoz), csak ők szárított formában tárolták.) Belátom teljesen más minőségű kenyeret kapunk ha kovásszal készítjük. Addig kísérleteztem, míg rá nem éreztem, hogy az adott körülmények között, hogy tudok jó kenyeret sütni. Továbbra is kenyérsütő és kemence nélkül, sütőben sülnek a kenyereim. (Na jó, bevallom, egy kemencének azért örülnék:)) Az egyik nagy kedvenc a burgonyás kenyér. (Apuval nagyon kedveljük az alsó, sülés közben keletkező, kidudorodó részeit, amely a középső képen jól látható.) Szeretem ennek a kenyérnek a természetességét, burgonya illatát, rusztikusságát, a tetején kukucskáló burgonya pöttyöket:) A már megformázott, kelő tésztára, felül középen mindig négyszög alku mintát metszek, amely sülés közben szépen kinyílik. Imádom, ahogy alakul, formálódik a kenyér. Tapasztalatom szerint ezeknek a finom kovászos kenyereknek meg kell adni a kellő időt, hogy érjenek, alakuljanak, keljenek. Rájöttem, nem lehet elsietni ezt a fajta kenyérsütést (néha két vagy három napot is igénybe vesz az előkészületi, pihentetési idő). Nem mondanám, hogy túlzottan sok munkával járna a kenyérsütés (1 db kenyér sütése esetén:), dolgozik a kenyértészta magától, csak hagyjuk, hogy tehesse a dolgát, majd néha vegyük át az irányítást. Adjuk hozzá kicsit magunkat is, lépjünk kapcsolatba a kenyértésztával, gyúrjuk át, formázzuk, metsszük be és süssük meg, majd élvezzük az ízét:)
Hozzávalók: 60 dkg liszt, 50 dkg burgonya (nyersen héjastól), 3 nagy evőkanál gyors kovász, 1 dkg élesztő, 2,5-3 dl a burgonya főzőlevéből, 1 csapott evőkanál só, 1 teáskanál cukor.
Elkészítés: A sütés előtti este a megpucolt burgonyát, vágjuk fel kockákra, öntsük fel annyi vízzel, amennyi ellepi, sózzuk meg és főzzük puhára, majd hűtsük langyosra. (Az is jó, ha a burgonya már a nap folyamán, vagy előző nap megfő, ekkor egy keveset melegítsünk rajta, hogy langyos legyen.) Mérjünk ki 2,5-3 dl langyos burgonya főzőlevet. Adjuk hozzá a cukrot, morzsoljuk bele az élesztőt, szórjuk meg kevés liszttel és hagyjuk, hogy felfusson. A lisztet tegyük egy tálba, adjuk hozzá a sót. A burgonyát törjük össze burgonya nyomóval vagy villával, adjuk hozzá a kovászt és a felfutott élesztőt, jól keverjük el és öntsük a liszthez. Dagasszuk be a tésztát, takarjuk le és hagyjuk hűvös helyen kelni. Még az este folyamán a kelő tésztát egyszer dagasszuk át, majd letakarva kelesszük egy éjszakát. Reggel ismét gyúrjuk át és formázzuk kerek buci alakúra és tegyük egy sütőpapírral bélelt nagy, magasabb falu tepsire. Amikor már növekszik, kel a tészta, a tetején metsszük be tetszés szerint és még 30 percig hagyjuk kelni hűvösebb helyen. Ezt követően tegyük 200 fokra előmelegített sütőbe és 40-50 perc alatt süssük szép pirosra. A megsült kenyeret 5-10 perc pihentetés után csavarjuk konyharuhába, így hagyjuk kihűlni. Miután kihűlt, zacskóban, hűvös helyen tartva egy hétig eláll. (Nagyon finom belőle a pirítós is, kívül ropogós, belül puha...hmmm:))

8 megjegyzés:

  1. Mikor érem meg, hogy én is ilzen szép kenyeret süssek? Minden elismerésem!

    VálaszTörlés
  2. Köszönöm szépen Kati! Csak gyakorolj és egyszer csak rájössz a titokra:))

    VálaszTörlés
  3. Csodás a kenyered, mostanában én is újra itthon sütök kenyeret, péksütit, nagyon élvezem.
    Ilyen szépet azonban még nem sütöttem.

    VálaszTörlés
  4. de szép lett :)én kovász nélkül készítem a kenyereimet, de amelyikbe krumpli kerül, az mindig nagyon jól sikerül .

    VálaszTörlés
  5. Gesztenye! Köszönöm szépen!Az otthon sütött kenyérnek más az íze, az állaga és mondhatom nagyobb a becsülete is:))

    VálaszTörlés
  6. Beastie köszönöm!Igen, a krumpli puhítja a tésztát, olyan jó állaga lesz a kenyérnek. (Próbáld ki egyszer kovásszal. Egyszer én is kipróbáltam, azóta azzal sütöm a kenyeret..teljesen más élmény:)))

    VálaszTörlés
  7. Ez gyönyörű! Mekkora tepsiben szoktad sütni?

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails