2010. február 9.

Töltött káposzta

Szeretek töltött káposztát főzni. Két fajta változatot készítek, az egyik a téli, savanyú káposztából, készül oldalassal, szalonnával, füstölt kolbásszal együtt főzve. A másik a nyári, friss káposztából készül, szalonnával, savanykás-édeskés, kapros, tejfölös habarással. A családunkban többféle képen készült a téli töltött káposzta, anyu volt hogy paradicsommal készítette, (ma már nem) a mamám a disznóvágásos töltött káposztát jól megpakolta tokaszalonnával. Én kialakítottam a saját változatomat. Nálam a töltött káposzta tipikusan vendégváró étel, nagy mennyiségben készítem. (Legutóbb a születésnapi köszöntőknek készült 2 kg darált húsból, 2 fej és 1 kg apró savanyú káposztából és kb. 1,7 kg oldalasból. E mellett azért más is készült, mert nem mindenki szereti a töltött káposztát, de a többség igen.) Következzék a téli töltött káposzta, ahogy én készítem:
Hozzávalók: Kb. 17-20 db töltelékhez 1 fej és 60-70 dkg gyalult savanyú káposzta, 1 kg darálthús (lapockából),17 dkg rizs, kb. 80-90 dkg oldalas felszeletelve, 1 szál füstölt kolbász és 20-30 dkg füstölt szalonna felszeletelve, 1 közepes fej hagyma, 6-8 gerezd fokhagyma, 1 nagyobb tojás, frissen őrölt bors, 2-3 evőkanál szép piros őrölt pirospaprika, só ízlés szerint (1-2 evőkanál), 3 db szárított pfefferóni paprika, 2 evőkanál zsír.
Elkészítés: A káposzta fejről lefejtjük a leveleket. Általában egy káposztán 17-20 db tölthető levél van. (Én a laposabb fejű, vékonyabb levelű savanyú káposztát szeretem töltött káposztához használni.) A leveleken lévő vastagabb ereket levágjuk. Ha túl savanyú a káposzta hidegvízbe áztatjuk. A megmaradt káposzta közepet vékony csíkokra felszeleteljük. A megtisztított hagymát felkockázzuk és egy evőkanál zsíron megdinszteljük. A rizst félig megfőzzük. (Ezt el is hagyhatjuk, de én mindig félig megfőzöm, így szeretem készíteni.) A darálthúst egy nagyobb tálba tesszük, hozzá adjuk a dinsztelt hagymát a zsírral együtt, a rizst, a tojást, a zúzott fokhagymát, sót, borsot, őrölt pirospaprikát. Jól összekeverjük a tölteléket. Egy nagyobb fazekat kizsírozunk, az aljára szórunk a felszeletelt savanyú káposztából, teszünk néhány szelet oldalast, szalonnát, kolbászt. Erre jönnek a töltelékek, amiket a következő képen készítünk. A bal tenyerünkre fektetünk egy savanyú káposzta levelet úgy, hogy a csuklónk felől legyen a levél alja, ahol az erezet kezdődik. Egy kisebb ökölnyi töltelék kupacot helyezünk a levél aljára, a felőlünk eső oldalát középre hajtjuk és a töltelék felől feltekerjük, majd a levél másik oldalát bedugdossuk a töltelék felé. A töltelék felcsavarása ne legyen túl szoros, de túl laza sem. A levélbe csavart töltelékeket szorosan egymás mellé rakosgatjuk, erre a rétegre újabb felszeletelt káposzta réteg kerül, majd az oldalas, szalonna és kolbász. Addig rakjuk a rétegeket, amíg el nem fogynak a hozzávalók. Felülre a húsos, szalonnás, kolbászos réteg kerüljön és erre a szeletelt káposzta és a pfefferóni paprika. A káposzta háromnegyedéig felöntjük a fazekat vízzel és feltesszük főni 2-3 órát. (A töltelékben lévő pirospaprikától és a kolbásztól kellően piros lesz, se paprikát, se rántást , se paradicsomot nem teszek rá.) Tejföllel és fehér kenyérrel kínáljuk.

2 megjegyzés:

  1. De szépek a fotók! Imádom, máris kérnék - ha lehetne..

    VálaszTörlés
  2. Köszi Gyöngyi! Nekem is nagy kedvencem, nem csak főni szeretem:)

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails