2011. február 2.

Rakott csülök (csülök terrine)

Nagyon régóta szemeztem a rakott csülök vagy más néven csülök terrine receptjével, a Szakácsok könyvéből. (Valójában maradhatunk a rakott csülök elnevezés mellett, hiszen a terrine forma hiányában egyszerű fém, szögletes kenyérsütő formában készült. Ez a forma is tökéletesen megfelel a célnak.) Vártam a megfelelő alkalmat, hiszen ez egy igazi vendégváró fogás. Januári születésnapom lévén, a felköszöntő vendégeimet leptem meg a rakott csülökkel. Praktikus étel abból a szempontból, hogy előre elkészíthető. Azért kell vele egy picit dolgozni, illetve a csülök főzési idejével, valamint a dermedési idővel kell számolni. Több ponton eltértem az eredeti recepttől. Az egyik eltérési pont a csülök főzésénél volt. A csülköt úgy tettem fel főni, mint ahogy a húslevest szoktam, jó sok zöldséggel. Így kaptam egy tökéletes levet, amihez feleslegesnek találtam a 2 liternyi csirkealaplé hozzáadását, tehát ez nálam elmaradt. (A megmaradt levet valamint a csülökkel főtt zöldségeket krémleves készítéséhez használtam fel.) Második eltérési pont az volt, hogy nagyobb mennyiségben és kissé más összetételben kevertem a főtt csülökhúshoz az adalékokat, azaz a savanyú uborkát, kapribogyót, savanyított gyöngyhagymát, zöldhagymát és az aprított petrezselyemzöldet. Harmadik eltérési pont pedig az volt, hogy nem bíbelődtem a csülök rétegekbe rakásával és petrzselyemmel való megszórásával, hanem a hozzávalókat összekevertem és így rétegeztem a zselatinos lébe. Izgatottan vártam a végeredményt. Reméltem, hogy jó lesz, hiszen a disznó egyik legízletesebb húsából készült. Bizony nem csalódtam. Bevallom, nekem ez volt a kedvenc fogásom, pedig készítettem vagy 14-15 féle ételt a levest, a mártásokat, a húsokat,a burgonyalángost, a friss meleg kenyeret, a süteményeket, deszerteket számolva. A rakott csülköt friss, meleg, ropogós héjú kenyérrel, fehérbor mártással és tejszínes főzött majonézzel tálaltam. (Később már pirítva fogyasztottuk hozzá a kenyeret.) Mindenkit bíztatok a kipróbálására.
Hozzávalók: A csülök főzéséhez 2 db hátsó csülök, 4 szál sárgarépa, 3 szál petrezselyemggyökér, 1 közepes zellergumó, 2 közepes hagyma, 6-8 gerezd fokhagyma, 2 szárított (felfűzött) fűszerpaprika, 2-3 babérlevél, 1 csapott evőkanál színes, egész szemű borskeverék, 1 ág rozmaring, só. A főtt csülökhöz keverendő hozzávalók kb. 6 db közepes savanyú uborka, 1 evőkanál nagyszemű kapribogyó, 6-8 savanyított gyöngyhagyma, 2-3 szál zöldhagyma, 1 kis csokor petrezselyemzöld. A léhez 6 dl csülök főzőlé, 1 csomag 6 lapos zselatin, só szükség szerint. Amire még szükségünk lesz a rakott csülök készítésekor, egy 11 x 30 x 7 cm nagyságú szögletes kenyérsütő forma, a forma felső része méretének megfelelő nagyságú kartonlap (11 X 30 cm), valamint fólia (pl. folpack vagy ahhoz hasonló fólia).
Elkészítés: A két csülköt egy fazékba tesszük és felöntjük annyi hideg vízzel, hogy 2-3 ujjnyi magasságban ellepje a húst. Feltesszük főni a fűszerekkel. Miután felforrt takarék lángra vesszük és 1 óra hosszat főzzük őket. Ekkor hozzáadjuk a megtisztított zöldségeket és addig főzzük, amíg a csülkök teljesen puhára nem főnek, kb. 2,5-3 óra hosszat. (A csülök elkészültének a legjobb jele az, hogy a csontjai könnyen kihúzhatóak.) Miután a csülök megfőtt, emeljük ki a léből. Kicsit hagyjuk hűlni, de még melegen fejtsük le a csontról a húst és szedjük le a bőrét és a zsíros részeket. A húst tegyük vissza annyi lébe, amennyi ellepi és ebben hagyjuk langyosra hűlni. Így szaftos marad a hús. Ekkor kézzel tépkedjük nagyobb darabokra. A savanyú uborkát és a gyöngyhagymát kockázzuk fel, a zöldhagymát karikázzuk fel, a petrezselymet pedig tetszés szerint aprítsuk. A kapribogyóról és a savanyú felaprított zöldségekről itassuk le a levet (pl. papírtörlő segítségével), majd valamennyi hozzávalót keverjük a húshoz.
A fóliából 3-4 rétegű, akkora téglalap alakú lapot készítsünk elő, amellyel jól ki lehet bélelni a formát és kellően túl lóg rajta. A rétegek közül szorítsuk ki a levegőt. Vizezzük be a formát és simítsuk bele a többrétegű fóliát. A kartonlapot tekerjük be először alufóliával, majd több rétegben fóliával. A lapzselatint áztassuk vízbe. 6 dl meleg csülök főzőlevet zsírtalanítsuk úgy, hogy sűrű szövésű gézt vagy esetleg vastagabb papírtörlőt helyezünk egy szűrőbe és átszűrjük rajta a levet. Az átszűrt levet melegítsük fel és keverjük hozzá a beáztatott zselatint. Ha szükséges sózzuk a levet. A fóliával bélelt forma aljába öntsünk 1-2 merőkanálnyi levet, szórjunk rá vastagon a zöldséges csülökhúsból, ismét lé, majd hús következik. Addig folytatjuk, míg a forma megtelik. Az utolsó húsréteget jól lenyomkodjuk, majd 2-3 merőkanálnyi levet öntünk a tetejére és lezárjuk a kartonlappal. A lé kicsoroghat, de ebben az esetben így kell történnie. Legalább 24 órát tartsuk hűtőszekrényben. Tálalás előtt a rakott csülköt kiborítjuk a formából, lehúzzuk a fóliát és éles késsel 1,5-2 cm-es szeletekre vágjuk. Friss, ropogós héjú kenyérrel, pirítóssal, fehérbor mártással, majonézzel stb. tálalhatjuk

16 megjegyzés:

  1. Tündér, először is Isten éltessen szülinapod alkalmából!:))

    Az étel biztosan finom lehetett, a képek nagyon jók, csak azt sajnálom, hogy nem lehettem ott;)

    VálaszTörlés
  2. Ez igen! Nagyon finomnak tunik!
    Ha utòlag is , de isten èltessen !
    Szia
    Aniko

    VálaszTörlés
  3. Boldog szülinapot kívánok Neked!Nagyon finom lehetett!

    VálaszTörlés
  4. Nagyon guszta lett, biztosan kipróbáljuk. Viszont lehet, hogy nem voltam alapos az átolvasásban, de nem egyértelmű, hogy nyers vagy füstölt csülökből készült?

    VálaszTörlés
  5. Nagyon nagyon finom lehet, felvettem a táncrendbe....egész család fog örülni.

    VálaszTörlés
  6. Hű ez nagyon ütős remek lehet

    VálaszTörlés
  7. Köszönöm Kata! Étel jutott volna Neked is;)

    VálaszTörlés
  8. Köszi Nelli! Csak biztatni tudlak a kipróbálására!

    VálaszTörlés
  9. Köszönöm Anikó! Bizony, nagyon finom!;)

    VálaszTörlés
  10. Köszönöm Kinga! Örülök, hogy elnyerte tetszésedet. A csülök nem füstölt, arra akkor külön felhívom a figyelmet:)csak sima, egyszerű nyers csülök, amit megfőzünk.

    VálaszTörlés
  11. Zsófi! Örülök, hogy tetszik! Remélem a család is érezni fogja a ritmust;)

    VálaszTörlés
  12. Igazi ünnepi étel. Nagyon guszta.

    VálaszTörlés
  13. Utólag is boldog születésnapot! Közelgő családi uzsonnánkra én is meglepem enyéimet rakott csülökkel, köszönet az ötletért!

    VálaszTörlés
  14. Köszi Kati! Egyszer próbáld ki!

    VálaszTörlés
  15. Köszönöm Zsuzsi!Remélem ízleni fog!

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails