2010. december 3.

Káposztás nudli

A hideg beálltával több egyszerű, hagyományos ételt készítettem. A nudli nagy kedvencem, néhány változata megtalálható a blogon is. Most egy párolt (savanyú) káposztás nudlit főztem. A káposztát úgy készítettem el, ahogy itt Baranyában a németek szokták. Ennek ugyan nem voltam tudatában, teljesen ösztönösen készítettem, csak utólag olvastam a "Baranyai konyha" könyvben. Az elkészült káposztás nudli számomra teljesen ismerős ízélményt nyújtott. Úgy gondoltam, valaki biztos készítette a családunkban, amiből én is ehettem. Szüleim szerint a káposztás nudli készítése -abban az időben, amikor én ehettem belőle - nem volt jellemző egyik családban sem, inkább a prézlis, mákos változat. Számomra különösen kedves ez az étel, olyan mintha az őseim üzentek volna....Fontosnak tartom ezeknek az egyszerű hagyományos ételeknek a továbbörökítését. Aki teheti, adja tovább, tanítsa meg gyerekeinek, unokáinak a családjukban már generációk óta (akár több mint száz éve) készített ételeket, hiszen ez is a kultúránk része, ez is a szellemi örökségünk.
Hozzávalók: A nudlihoz 50 dkg főtt burgonya, 25 dkg liszt, 1 nagy evőkanál búzadara, 1 nagy tojás, 1 teáskanál só, diónyi zsír. A káposztához 30 dkg savanyú káposzta, 10-15 dkg füstölt szalonna, 1 nagy fej hagyma, 1 evőkanál zsír, 1 teáskanál őrölt pirospaprika.
Elkészítés: A megtisztított héjában főtt burgonyát még melegen kislyukú reszelőn lereszeljük, vagy burgonyanyomón átnyomjuk. (Készíthetjük úgyis, hogy a meghámozott, felkockázott és megfőzött burgonyát törjük össze.) Hozzáadjuk a lisztet, búzadarát, tojást, zsírt a sót és összegyúrjuk. A tésztából ujjnyi vastag rudakat sodrunk, amelyekből 1-2 cm-es darabokat vágunk és két lisztezett tenyerünk között nudlivá sodorjuk. (A nudlit sodorhatjuk lisztezett deszkán is.) Egy fazékban vizet forralunk, megsózzuk és kifőzzük benne a nudlikat. A káposztához a felkockázott szalonnát zsírjára sütjük. A megtisztított hagymát apró kockákra szeleteljük és a szalonnás zsírhoz adjuk és megfonnyasztjuk. A kicsavart káposztát felszeleteljük. A hagymát megszórjuk pirospaprikával, keverünk rajta néhányat, majd hozzáadjuk a savanyú káposztát. Elkeverjük és fedő alatt pároljuk kevés víz hozzáadásával, hogy könnyebben puhuljon a káposzta. 10-15 percig pároljuk a káposztát, úgy hogy a levét elfője. Amikor a nudlik feljönnek a víz tetejére, kb. 1-2 percet még hagyjuk főni, majd szűrőlapát segítségével kiemeljük a vízből, lecsöpögtetjük és a káposztás keverékbe forgatjuk és kissé átsütjük. Tejföllel kínálhatjuk.

3 megjegyzés:

  1. Finom lehet káposztásan is!:-)
    Így még sosem készítettem, de feljegyeztem.
    Érdekes, hogy szinte egy helyen lakunk, de mi errefele ducibb nudlikat készítünk.:-)

    VálaszTörlés
  2. Igen, finom.

    Nelli!
    Remélem ízleni fog!
    Azért készítem így a nudlit,mert én így szeretem...:)

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails