2009. július 26.

Bodzabogyó szirup

Érik a bodza és bizony nem csak a virágát, de a bogyóit is fel lehet használni. A magyar népgyógyászatban és az étkezésben is alkalmazták. A bogyóból szörpöt, lekvárt főztek, vagy megszárították és mint tea alapanyag szolgált. Hat a légutakra, vese és vértisztító, valamint frissítő hatása van. Magas az A- és C- vitamin tartalma.
Szüleim kertjében sok bodza van és folyamatosan érik. Hétvégén szedtem kb. 2 kilónyit amiből szirupot készítettem, amely majd további felhasználásra vár...
Hozzávalók: Ahány kg a megtisztított bodzabogyó, annak a felének megfelelő mennyiségű kristálycukrot vegyünk.

Elkészítés: A bodzabogyókat leszemezzük. (A szemezéshez használhatunk villát is, úgy hogy a bogyókba beleakasztjuk a villa fogait és lehúzogatjuk a bogyókat.) Ezt követően többször hideg vízben átmossuk, lemérjük, majd egy fazékba öntjük. Hozzá adjuk a súlya felének megfelelő mennyiségű cukrot, (ha sűrűbbre szeretnénk főzni, kicsivel többet is adhatunk hozzá) és elkezdjük főzni. Addig főzzük, míg a bogyó meg nem puhul, szét nem esik. Ekkor sűrű szitán átpasszírozzuk (a magját nem használjuk fel!) és a kapott levet felforraljuk. (Ha túl sűrű, kevés vizet adhatunk hozzá.) Forrón üvegekbe töltjük, lezárjuk, bebugyoláljuk és amikor kihűlt hűvös helyre tesszük.
A szirup felhasználásáról a későbbiekben beszámolok:)
Megtisztítva 1,8 kg volt a bodzabogyó kb. 80 dkg cukrot használtam hozzá. Ebből a mennyiségből 1,1 liter szirup lett.

6 megjegyzés:

  1. Kiváncsian várom, hogy mire használod! Addig nem fogok hozzá :)

    VálaszTörlés
  2. Köszi a figyelmeztetőt! :)
    Lekvárt én is készítettem már belőle. És irtó jó színezőagyag is, sütikhez. :)
    Köhögésre szoktam kanalazni, nagyon hatásos.

    VálaszTörlés
  3. Lúdanyó! Van néhány ötletem...:))))

    Duende! Valahol sejtettem, hogy számodra nem ismeretlen a bodzabogyó felhasználása és jótékony hatása:) Örülök hogy eszedbe juttattam:)Egyetértek, sütikhez, desszertekhez igen jó, semmihez sem hasonlítható a zamata, a színéről nem is beszélve:)

    VálaszTörlés
  4. Valaki írja meg végre az igazat hogy a bodza dzsemben a magok károsak-e. készítettem nagyon finom de benne vannak a magok. Ehető vagy nem.

    VálaszTörlés
  5. Ha megfőzted (min fél órát főtt) akkor a magban lévő méreganyagok mind elbomlottak. Nincs gond!

    VálaszTörlés
  6. En evek ota nyersen eszem, de csak a legerettebbet, ami fekete.napi 2 marekkal. Sokkal vitalisabban erzem magam a termes idoszakaban, erdemes utanolvasni az elettanilag nelkulozhetetlen anyagoknak, amit a bogyo es a magja tartalmaz.ja, es isteni finom - de csak a feketere erett, rohadas elotti. Nem konnyu kiismerni a novenyt, mikor ad, ez egy rovid 1-2 nap per bokor, de akkor istenek eledele - ja es a legszebb, hogy minden bokor maskor erleli be a gyumolcset, igy 2-3 hetig folyamatos a kura! Sok sikert!

    VálaszTörlés

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails