2009. április 18.

Sonkás, tárkonyos leves


Ez a leves saját találmány, néhány éve karácsonykor készítettem - szerintem a tárkony miatt. Akkor volt ecetes lében eltett tárkonylevelem. Emlékszem, amikor - egy nyaralásunk alkalmával - a csíkszeredai piacon nézelődtünk (bárhol nyaralok, a piacot szeretem megnézni) csodálattal töltött el, hogy szinte minden kofánál volt házi eltevésű ecetes tárkony. Kisebb, nagyobb ,főleg kávés üvegekben sorakoztak. Az ecetes tárkony mellett ott pihentek a frissen szedett nagy tárkony csokrok is. Azért tetszett ez nekem, mert akkor nálunk nem volt jellemző a tárkony, főleg az ecetes tárkony használata és nekem nagyon ízlettek az azzal ízesítettek ételek. Akkor be is szereztem 1-2 üveggel. Azóta már én is tettem el ecetes tárkonyt, ha hozzájutottam frissen szedetthez. A levest most a szárított változatból készítettem, mert csak ez volt fellelhető a konyhámban. Azt hiszem nyáron teszek el néhány üveg ecetes tárkonyt...A levesekhez és a többi ételhez is azért az az igazi...
A leves mostani elkészítésének az apropója - természetesen - a húsvéti sonkamaradék. Ez is egy lehetőség a maradék sonka felhasználására. A zöldségekkel és savanykás ízével jól jön a húsvéti étel trakta után.

Hozzávalók: 30 dkg főtt, füstölt sonka (vagy tarja), 1 db közepes hagyma, 2 gerezd fokhagyma, 2 evőkanál olívaolaj, 2 db sárgarépa, 1 db zöldséggyökér, 1 kisebb (vagy 1 szelet) zeller, 3 db közepes krumpli, 1 dl főzőtejszín, 1,5 evőkanál szárított tárkony, só, bors, ecet vagy frissen facsart citromlé ízlés szerint.

Elkészítés: A kockára aprított hagymát az olívaolajon üvegesre pároljuk, hozzáadjuk a kockára vágott sárgarépát, zellert, zöldséggyökeret és néhány percig együtt pároljuk, sózzuk, borsozzuk , hozzáadjuk a fokhagymaprésen áttört fokhagymát és felöntjük kb. 1-1,5 l vízzel. Amikor felforrt beletesszük a kockára aprított sonkát. Amikor a zöldségek már elég puhák, hozzáadjuk a kockára vágott krumplit. A tárkonyt a végén tesszük bele a levesbe, amikor már a krumpli is megpuhult. A tárkonnyal néhány percig főzzük a levest, majd felöntjük a főzőtejszínnel, amikor elkezd forrni elzárjuk. Néhány perc pihentetés után ízesítjük ecettel, vagy citromlével.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails